Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, αφορά στις πολύμηνες καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων αυτοκινήτων. Τι τελικά συμβαίνει;
Σύμφωνα με τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, το πρόβλημα συνδέεται πρωτίστως με τις ελλείψεις σε ημιαγωγούς (chips), βασικού υλικού παραγωγής οχημάτων νέας τεχνολογίας. Οι ελλείψεις συναντώνται στις γραμμές παραγωγής σχεδόν όλων των εταιρειών.
Μάλιστα, η Ένωση Βιομηχανιών Ημιαγωγών (SIA) ανακοίνωσε ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις βιομηχανίας ημιαγωγών ανήλθαν σε 439,0 δισ. δολ. το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 6,5% σε σύγκριση με το 2019 που ήταν 412,3 δισ. δολ.
Το παγκόσμιο μέγεθος της αγοράς ημιαγωγών αναμένεται να φθάσει τα 726,73 δισ. δολ. έως το 2027, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 4,7%.
Ειδικότερα, οι λόγοι για τους οποίους καθυστερούν έως και ένα έτος οι παραδόσεις νέων οχημάτων μετά την παραγγελία τους, όπως εξήγησε μιλώντας στο ertnews.gr ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, Μιχάλης Μπαξεβάνης, ειναι οι εξής:
Η ζήτηση για ηλεκτρονικές συσκευές γενικότερα γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη, από κοινού με την παγκόσμια αναταραχή στην αλυσίδα εφοδιασμού, λόγω πανδημιας, που οδήγησαν στην έλλειψη τσιπ και άρα σε ακριβότερα προϊόντα που βασίζονται στους ημιαγωγούς. Τα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα κατεξοχήν κατασκευάζονται με μεγάλη ποσότητα συναφούς υλικού.
Σημειώνεται ότι, και μια πυρκαγιά σε ένα εργοστάσιο Renesas Electronics στην Ιαπωνία προ μηνών, καθώς και οι τότε σοβαρές διακοπές ηλεκτροδότησης στο Τέξας μετά τις καταιγίδες του Μαρτίου, έχουν έκτοτε επιδεινώσει τις συνθήκες στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών, δεδομένου ότι πρόκειται για τεράστιες μονάδες παραγωγής ημιαγωγών.
Υπάρχουν διεθνώς σημαντικές αυξήσεις στις τιμές εισαγόμενων ειδών λόγω των αυξημένων μεταφορικών με αποτέλεσμα να πλήττεται η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων. Η αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει μείνει έξω από αυτή την «αλυσίδα».
Οι καταναλωτές σπεύδουν ξανά να αποκτήσουν όχημα, κάτι που είχαν αναστείλλει λόγω και της πανδημίας και των lockdown. Ακόμα, η πανδημία και η έλλειψη τσιπ έκαναν και τα αυτοκίνητα ενοικίασης λιγότερα, αυξάνοντας δραματικά τις τιμές και προκαλώντας μεγάλες αναμονές καθώς οι άνθρωποι αρχίζουν να ταξιδεύουν ξανά.
Η ζημιά στην Αυτοκινητοβιομηχανία από την έλλειψη τσιπ
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώνουν εταιρείες οι οποίες ασχολούνται με την ανάλυση της αγοράς αυτοκινήτου, εφέτος η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να έχει μείωση κερδών κατά περίπου 180 δισεκατομμύρια ευρώ (210 δισ. δολάρια) επειδή δεν έχει στη διάθεσή της την απαιτούμενη ποσότητα μικροτσίπ για να παράγει και να διαθέσει τα οχήματα. Τον περασμένο Μάιο η πρόβλεψη ήταν για 110 δισ. δολάρια ως το τέλος του έτους (περίπου 94.000.000.000 ευρώ).
Εδώ, ανά γεωγραφική περιοχή, το πόσα λιγότερα αυτοκίνητα έχουν κατασκευαστεί εξαιτίας της έλλειψης των συγκεκριμένων εξαρτημάτων, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώνουν οι ίδιες οι εταιρείες και πόσα αναμένεται να είναι ως το τέλος της χρονιάς.
Περιοχή |
Μικρότερος όγκος [Ιαν. – Σεπ.]
(μονάδες)
|
Πρόβλεψη ως το τέλος του 2021
(μονάδες)
|
Ευρώπη |
2.335.000 |
2.795.000 |
Κίνα |
1.814.000 |
1.980.000 |
Υπόλοιπη Ασία |
1.526.000 |
1.780.000 |
Βόρεια Αμερική |
2.909.000 |
3.208.000 |
Νότια Αμερική |
302.000 |
325.000 |
Μέση Ανατολή/Αφρική |
48.000 |
62.000 |
Σύνολο |
8.934.000 |
10.150.000 |
«Στροφή» στα μεταχειρισμένα ΙΧ;
Πάντως, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων έχει αυξήσει στη χώρα μας τις πωλήσεις μεταχειρισμένων.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ τον Σεπτέμβριο στην Ελλάδα πουλήθηκαν 5.971 μεταχειρισμένα επιβατηγά αυτοκίνητα εξωτερικού και 6.596 καινούργια, όταν σε επίπεδο εννεαμήνου Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου οι πωλήσεις μεταχειρισμένων εξωτερικού (49.145) υπολείπονταν σημαντικά από τις πωλήσεις καινούργιων (81.377).
Σε ότι αφορά το κλείσιμο της χρονιάς, παρά τα προβλήματα, η αγορά εκτιμά πως θα κλείσει καλύτερα από το 2020 και οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων θα ξεπεράσουν τα 100.000 αυτοκίνητα.